چگونه با اضطراب  ناشی از کرونا مقابله کنیم؟

دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی کشور 12 راهکار ساده برای مقابله با احساسات منفی ناشی از ویروس کرونا ارائه کرد.

دفتز مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی روانشناختی سازمان بهزیستی کشور راهنمای بهزیستی و روانشناختی در مدیریت ویروس کرونا منتشر کرد. متن این راهنما به شرح زیر است:

گزارش های خبری بسیاری در باره شیوع ویروس کرونا در ایران سطح جهان و در رسانه های تصویری نوشتاری و شنیداری، مخابره می شود. گمانه زنی های ناشی از شیوع گسترده تر این ویروس موجی از نگرانی و اضطراب را به جامعه و افراد تحمیل کرده است. مواردی که در این راهنما بیان می شود تهدید ویروس کروونا را از بین نمی برد اما ممکن است به شما کمک کند تا در این شرایط دشوار بهزیستی روانشناختی خود را به طور مناسب مدیریت نمایید، همچنین این راهنما اگرچه ممکن است منجر به بهبود کامل اضطراب و استرس نگردد ولیکن تا حد امکان سعی بر این است احساسات نامطلوب ایجاد شده درباره ویروس در شما کاهش یابد.

1. دیدگاه مثبتی به وقایع داشته باشید

کرونا ویروس جدید که در اواخر سال 2019 میلادی در چین شناخته شد نیز ان کرونا یا نیو کرونا نام گرفته است. میزان کشندگی سارس 10% میزان کشندگی مرس 30% و میزان کشندگی نیو کرونا نیز 2 تا 3% است که از همه کروناهای قبلی کمتر است. از طرف دیگر شیوع سارس 1.2 میزان شیوع مرس 1.4 میزان شیوع نیو کرونا یا همین کرونای جدید 3.6 تا 5% است لزا ویروس کرونا جدید کشندگی بسیار کمتر، ولی شیوع کمی بیشتر از کرونا ویروس قبلی دارد. همچنین از هر 100 نفر که به کرونا ویروس جدید مبتلا می شوند و به مرحله بستری شدن می رسند ممکن از 2 تا 3 نفر در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای فوت کنند و بقیه از بیمارستان مرخص می شوند. بنابراین نباید در جامعه طوری نگرانی به وجود آورد که همه از این بیماری وحشت کنند.

2. به دنبال واقعیت باشید

کسب اطلاعات بالینی و غیر بالینی در خصوص ویروس کرونا می تواند کمک کند تا گزارشات و اخبار مرتبط با این ویروس را با کجکاوی و دقت بسیا ر زیادی مورد پیگیری قرار دهید. برای این منظور شما می توانید به سایت های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به منظور دریافت اطلاعات در خصوص میزان شیوع مرگ و میر و اقدامات پیشگیرانه مراجعه کنید.

3. سعی کنید احساسات اضطرابی خود را کنترل نمایید

کنترل احساسات با شناخت و آگاهی از آنان صورت می پذیرد اجتناب از شناخت عواطف و احساسات می تواند مانع کاهش سطح اضطراب شود.

4. یک شیوه شابع زندگی را برگزینید

از سلامت جسمی خود مراقبت کنید، به اندازه کافی بخوابید به طور منظم وعده غذایی مقوی بخورید و سعی کنید فعالیت بدنی و ورزش انجام دهید.

5. رعایت اصول پیشگری

ضمن رعایت اصول بهداشت فردی به منظور پیشگری با دیگران در ارتباط باشید با افرادی که به آنها اعتماد داری صحبت کنید. همچنین با دوستان یا اعضای خانواده که باعث نشاط و شادابی شما می شوند ارتباط برقرار کنید و از صحبت کردن در خصوص ویروس کرونا و وضعیت فعلی خودداری نمایید.

6. احساس اطمینان نداشتن را مدیریت کنید

آنچه را د رکنترل ما است و آنچه را بر آن کنترل ندارید مشخص کنیذ و برای آنها برنامه ریزی لازم را انجام دهید. در کارهای روزمره مشارکت کنید و برنامه های روزمره خود را عملی کنید.

7. با فرزندان خود به طور مناسب ترتباط برقرار کنید

در مورد ویروس کرونا، علائم، راهکارهای پیشگرانه متناسب با سن فرزندان خود به شیوه صادقانه توضیحات لازم را ارئه نمایید. والدین می توانند با ایجاد تمرکز بر روی فعالیت هاو برنامه های روزانه فرزندان در کاهش اضطراب و استرس آنان نقش بسیار مناسبی را ایفا نمایند. به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت رفتار و احساسات شما را ملاک عمل قرار خواهد داد.

8. تمرینات آرامش ذهن

می توانید از تمرین ذهن آگاهی و آرامش ذهن، یوگا و مدیتیشن بهره ببرید تا در آرامش کامل قرار گیرید.

9. پیاده روی کنید

در راستای اقدامات پیشگیرانه یک منطقه دور از ازدحام را برای پیاده روی انتخاب کنید.

10. دریافت آموزش های لازم پیشگیرانه

11. پیگیری اخبار از منابع معتبر

از بررسی بیش از حد شبکه های اجتماعی خودداری کنید و از اتفاقاتی که مانع آرامش شما می شوند پرهیز کنید.

12. با یک روانشناس مشورت کنید

در صورت لزوم درخواست مشاوره دهید اگر بیش از حد نگران هستید یا ناراحتی طولانی مدتی دارید یا واکنش های روانشناختی طولانی نسبت به این وقایع دارید و بر عملکرد شغلی یا روابط بین فردی شما تاثیر منفی گذاشته  با یک روانشناس و مشاور مشورت کنید.

 

تاریخ و زمان فعلی

سه شنبه, ۲۹ سبتامبر ۲۰۲۰
سه شنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سه شنبه, ۱۱ صَفر ۱۴۴۲

 

آیا نیاز به مشاوره

با متخصصان ما

دارید؟

logoo000o

 

کرج، چهار راه هفت تیر، مرکز تجاری اداری کیش، طبقه سوم شمالی، واحد 404

026-32222042

026-32284608

Telegram: @negahenoopsy

Instagram: negahenoopsy